úterý 20. ledna 2015

Domácí kváskový chléb

 
Protože jsi připravuji přednášku na tohle téma, rozhodla jsem se to zase po letech trošku shrnout.
Vlastní chleba si peču již 7 let, začínala jsem s pekárnou a droždím. Pak v roce 2009 jsem začala experimentovat s kváskem. Nedařilo se mi založit si vlastní, tak jsem dostala od kamarádky, ta ho založila ze sušeného. Moc informací tenkrát ještě nebylo. Začínali jsme s hodně celozrnným chlebem, pekli ve formě na pečícím papíře, pak se objevila skupina na FB Pečem Pecen, a tam jsem to celé vyladila. Prodala pekárnu a začala péct pecen v troubě.
Vznikla kvásková mapa, díky ní jsem rozdala od února 2013 již 15 kvásku. Díky téhle mapě jsem poznala  zajímavé lidi a získala pár kamarádek.
 
Kvásek/ Kvas se skladá z žitné mouky, vody a mikroorganizmů.
Vzniká 3 stupňovým kvašením. Skladuje se v lednici.
Můj kvásek č.2 má již 4 roky a 15 miminek odešlo do světa:-)
 
 
A proč chleba kváskový:
 Je líp stravitelný. V mouce je totiž přítomna kyselina fytinová, která může spolu s dalšími minerály vytvářet těžce vstřebatelné sloučeniny ve střevech a zároveň odvádět z těla minerální látky. Kváskový chléb kyne déle a kyselina fytinová se v něm rozloží lépe.
 
V zimě to nechávám kynout přes noc v lednici.
V létě zase venku na sluníčku se peče již po 2-3 hodinách.
Od rozkvašení kvásku až po upečení to trvá cca 2 dny.
Mouky používám různé : žitná chlebová
               pohanková, kukuřičná, pšeničná chlebová, špaldová, ovesná
Zadělávám: podmáslím, pivem
Koření: rozmarýn, majoránka, kmín, oliv. olej, suš. rajčata
Semínka: dyňové, lněné, sezamové, chia, slunečnicové
Pečení: na kameni, plechu, skle, litinový kastról, dlažba
250°C -10-15min se záparou/ vložený pekáč s horkou vodou/ pak 200°C 30-40min, záleží na troubě
Nářadí: mísa na těsto, ošatka, stěrka

 


Žádné komentáře:

Okomentovat